Røvercookies

For at kunne bage røvercookies, skal man kunne læse en opskrift. En opskrift er en instruerende tekst.  Eleverne skal kunne udføre det, der står i teksten – da en instruerende tekst lægger op til, at læseren skal handle. Når eleverne læser en opskrift, skal de forstå, hvad der skal bruges (deltagere), hvad der skal gøres (processer) og hvordan det skal gøres (omstændigheder). Deltagere i opskrifter er ofte ingredienser og forskellige køkkenredskaber. Ingredienserne står i opskriften, men ofte skal eleverne selv regne ud, hvilke køkkenredskaber de skal bruge for at udføre en proces. Der står heller ikke i opskriften, hvem der skal udføre processerne. Eleverne skal regne ud, at det er dem, der skal udføre handlingerne i opskriften. Det lyder meget indlysende – men det er det ikke for alle elever, hvis de ikke har prøvet at læse og følge en opskrift.

Ved at vise tekststrukturen i en opskrift får eleverne hjælp til at kunne orientere sig i teksten. Derfor giver det god mening at arbejde med tekststrukturen, så den er kendt for eleverne.

Inden eleverne kan begynde at lave dejen, skal de først finde ingredienser frem. For at tydeliggøre hvilke ingredienser der skal bruges, sættes de ind i nominalgruppeskemaet (se værktøjskassen – deltagere).

Fordelen ved at sætte ingredienserne ind i skemaet er, at eleverne bedre kan huske, hvad de skal bruge – og hvor meget. Denne strukturering, kan hjælpe med at danne overblik og forståelse.

Når eleverne skal til at læse fremgangsmåden, er det en fordel at de kan se forskel på deltagere, processer og omstændigheder i opskriften.

Hvis eleverne bliver bevidste om, at processen oftest står forrest i sætningen efterfulgt af deltageren og omstændigheden, får de et sprogligt redskab til at kunne udføre handlingen. De kan svare på spørgsmålene hvem, gør hvad og hvordan.

Denne måde at arbejde med opskrifter på er lidt tidskrævende, den første gang det gøres. Fordelen er, at eleverne kan udføre det, der står i opskriften næsten uden hjælp – det er afprøvet helt ned i en 1.klasse (se under bagedag).

De fleste elever på mellemtrinnet vil hurtigt kunne bruge en opskrift. Nogle af de læsesvage elever vil dog have glæde af farver og skemaer som støtte igennem hele skoleforløbet.

Skriv et svar