Æg klækkes er en del af et større forløb
Æggene fra rugekassen resulterer desværre ikke i kyllinger. Derfor får eleverne lov til at se æg der klækkes via en video på You-tube. Udover oplevelsen og læringen i at se æggene blive klække, ønsker læreren, at eleverne forholder sig til, på hvilken måde forskellige musikstykker påvirker stemningen på videoen. Eleverne ser derfor videoen tre gange, mens de hører numre af Mick Knopfler, D.A.D og Madam Butterfly.
Bagefter vælger de det musikstykke, de syntes understøttede filmen bedst. De fleste elever vælger Mick Knopfler, fordi musikken “passede godt”, Nogle enkelte vælger Madam Butterfly, fordi musikstykket understøtter en sørgelig stemning, da den første kylling går rundt alene imellem de andre æg. En enkelt elev vælger nummeret med D.A.D, fordi billedskiftene passer med taktslagene. Alle elever er enige om, at musikken forstærkede udtrykket og gav en bedre oplevelse. Som afslutning på timen, viser læreren, hvordan der kan sættes “tegneseriekommentarer” til filmen, fx.bankelyde og små kommentarer. Bagefter skal eleverne prøve at gøre det samme i makkerpar.
Det var tydeligt, at eleverne havde stor indlevelsesevne og empati for kyllingerne i filmklippet. Nedenunder ses videoklippet.
Video fra www.erkmann.blogspot.dk, hvor eleverne ser kyllinger bliver klækket.