<- Se filmen
Eleverne havde i fællesskab lavet bondegårde ud af papkasser og andre materialer. se her Det gav anledning til at arbejde med en beskrivelse af bondegårdene. Eleverne startede med, at vælge et billede af den bondegård, de ville beskrive. Bagefter havde vi en fælles samtale om, hvilke spørgsmål de kunne stille i skriveprocessen. Fx: Hvilken størrelse har bondegården? Hvilke farver er den malet i? Hvilke dyr kan man se? Er der nogle særlige kendetegn? I den beskrivende informerende tekstaktivitet bruges der mange relationelle processer (fx er og var). Der er ingen handling i teksten – den står stille! Hvert makkerpar skulle beskrive bondegården så præcist, at eleverne fra 2.klasse kunne gætte, hvilken bondegård de havde beskrevet.
Det betyder meget for elever, at deres tekster bruges i forskellige sammenhænge. Når der er en modtager til deres tekst, får kvaliteten af deres tekster betydning. På filmen er det tydeligt, at der bliver arbejdet seriøst med at producere en god tekst. Resultatet blev, at over 90% af teksterne førte til, at 2.klasses eleverne valgte den rigtige bondegård, da de havde hørt beskrivelsen.