Første gang eleverne i en 4. klasse skulle høre om de forskellige procestyper, var de igang med at arbejde med Gummi-Tarzan af Ole Lund Kirkegaard. Det var derfor oplagt, at arbejdet med processer tog udgangspunkt i teksten. Læreren valgte, at omskrive et lille afsnit af bogen hvor processerne blev ændret. Eleverne kunne tydeligt høre, at hele stemningen og meningen i bogen forsvandt, når fx.Gummi-tarzans far hviskede i stedet for at råbe. Eller han lagde hånden ned i bogen, istedet for at hamre så hårdt, at han ramte Tarzan i hovedet. Måden at læse bogen op på blev også forandret, fordi meget af dynamikken blev fjernet ved de nye processer, læreren havde valgt.
Selvom det er en meget lille ændring, får den stor betydning for teksten. Eleverne kan arbejde med at ændre processer i tekster og diskutere effekten af det. Bagefter er udfordringen, at overføre den viden de har fået om processers betydning for stemningen i en tekst til egne tekster. De skal, udfra den stemning de ønsker, der skal være i teksten, kunne vælge processer, der kan understøtte stemningen.
Samme effekt kan opnås ved at arbejde med materielle processer (listede – stormede).
- Drengen listede stille ud af døren.
- Drengen stormede ud af døren.
eller mentale processer (troede – frygtede).
- Pigen troede katten var død.
- Pigen frygtede at katten var død.
Læs mere om processer i værktøjskassen.