5.a skulle arbejde med at producere beskrivende informerende tekster i matematik. Læreren havde valgt at tage udgangspunkt i måling af vinkler.
Forløbet startede med, at læreren fortalte eleverne om formålet med at lave teksten og viste dem, hvordan teksten skulle bygges op.
Bagefter lavede klassen i fællesskab overskrift og klassifikation. Læreren skrev det ind i den fælles tekst, og eleverne skrev i deres hæfter. På forhånd havde læreren udvalgt de fem underoverskrifter, som teksten skulle indeholde:
- overvejelser om vinklerne
- vinklens centrum
- vinkelspids
- vinkelben
- grader
Under hver underoverskrift lavede klassen en ordbank med de ord og begreber, som afsnittet skulle indeholde.
Bagefter skrev eleverne parvis en tekst. Elevernes tekster skulle bruges til den fælles konstruerede tekst. Tanken var, at de skulle fungere som noter, der kunne understøtte, at alle elever havde noget at byde ind med, når fællesteksten skulle færdigskrives.De fleste elever havde dog lavet nogle meget flotte tekster, og der blev diskuteret mange formuleringer undervejs.
Til sidst skrev klassen fællesteksten. Læreren gik ind og arbejdede med at præcisere sproget, så det blev korrekt. Den færdige tekst blev printet til alle elever.
Mange elever valgte dog at “finpudse” deres egen tekst og gemme den.
Læs mere om forløbet under instruktion i at bruge vinkelmåler