Veronika lyder som Harmonika

nat12014-02-10 09.32.49nat2

5.a har arbejdet med “Veronika lyder som harmonika” af Rebecca Bach-Lauritsen. Bogen vandt skriverprisen i 2011, og der er mange fine ting at arbejde med. Bogen handler om pigen Veronika, der sammen med sin mor og lillesøster er flyttet til en ny by, i en ny lejlighed, hvor Veronika skal starte i en ny skole. Det er ikke første gang, at det sker, og Veronika føler ikke, hun hører til nogen steder…

Klassen arbejdede med “Veronika lyder som harmonika” i 3 uger. Forløbet startede med, at eleverne fik læst bogen op i skolens Læringscenter. Før oplæsningen fik eleverne at vide, at der skulle være særligt fokus på bestemte deltagere i teksten fx: potteplanter, flyttebiler, en rød plet, kort, lugte, lyde o.s.v. Læreren havde forud valgt nogle deltagere, som havde betydning for Veronikas udvikling igennem bogen. Det var bevidst, at de andre personer i bogen ikke i første omgang skulle i spil.

Efter eleverne havde hørt bogen, skulle de parvis finde oplysninger om deres deltager i bogen og skrive en kort tekst om deltagerens betydning for Veronika. Teksten skulle derefter laves om til en QR-kode i programmet i-nigma  www.i-nigma.com 

Her ses et eksempel med potteplanter:

potteplante QR-kode12014-02-18 08.37.09potteplante QR-kode22014-02-18 08.37.51

Efter at have læst hinandens tekster skulle eleverne parvis sætte de forskellige deltagere ind i et nominalgruppeskema. På den måde fik de diskuteret, hvilke egenskaber ved den enkelte deltager, der var vigtigst at få trukket frem.

Sproget i “Veronika lyder som harmonika” er både poetisk og fortættet. Der er mange korte sætninger, der gentages og varieres på utallige måder.

For at få eleverne til at arbejde med sprogets særpræg skulle de skrive om deres deltagere via sms. Læreren brugte dele af teksten fra bogen som et oplæg:

sms

 “Veronika står i centeret, BC, Byens centrum. Det har været en lang tur med bus og tog. Nu er hun her. Foran rulletrappen. Og pludselig ved hun ikke, hvad hun skal. Hun kigger på kortet over centeret. DU ER HER står der med store, sorte bogstaver, og så er der tegnet en cirkel, og i cirklen er der en rød plet. Det er der, Veronika står. HER”. (s.41)

 

Eleverne fordelte sig i to rum med deres mobiltelefoner. Herefter skulle de på skift skrive, så de i samarbejde fik skabt en tekst om deres deltager. Se eksempler fra teksten om “natten” øverst.

2014-02-10 08.41.39

I bogen starter hvert kapitel med, at de første ord er skrevet med store bogstaver. Udvalgte ord i teksten er også fremhævet. Eleverne skulle parvis finde de ord, der var skrevet med store bogstaver og på den måde lave en prosatekst, der samlede essensen af Veronikas udvikling.

VERONIKA LYDER SOM HARMONIKA

Forløbet sluttede med, at eleverne fik bogen om Veronika elektronisk, så de kunne sætte teksten ind i wordle http://www.wordle.net/create. En wordle laves ved, at de ord der oftest optræder i teksten fremstår med størst skrift. Det interessante var, at det pludselig blev de tre andre personer i bogen (mor, Josefine og Mummi), der blev fremhævet sammen med Veronika.

wordle 2wordle 1wordle 1

Som evaluering skulle eleverne forholde sig til, hvad de havde lært af Veronika, hinanden og om nye måder at bruge medier på i danskundervisningen.

Efterfølgende skulle eleverne lave boganmeldelser. Læreren brugte Flip Classroom til at instruere eleverne i boganmeldelse.

http://www.youtube.com/watch?v=TWwy3A8ecTY

 

Skriv et svar