Axel elsker biler

2.a har arbejdet med “Axel elsker biler” af Hanne Bartholin og Marianne Iben Hansen. Målet med bogen var, at eleverne fik en litteraturoplevelse, øvede oplæsning og fik lavet en fortælling, der skulle optages på film. Tørresnoren blev brugt til at give eleverne en struktur til at læse og forstå fortællinger med.

Til at introducere tørresnoren havde læreren udvalgt fem billeder fra “De tre bukke bruse”, som eleverne tidligere havde arbejdet med.

tørresnor simpel

Eksempel med Bukke bruse

Da eleverne havde fået vist, hvordan tørresnoren blev brugt som en måde at strukturere fortællinger med, skulle de udvælge fem billeder fra “Axel elsker biler”, som de syntes passede til tørresnoren. De brugte de fem hjælpespørgsmål:

  1. Hvem er med i fortællingen og hvor foregår den?
  2. Hvad er problemet i fortællingen?
  3.  Hvem gør hvad for at løse problemet ?
  4. Hvordan bliver problemet løst?
  5. Hvordan slutter fortællingen ?
Bagefter lavede eleverne i grupper en produktion i programmet Photostory, hvor de indtalte til de billeder, de havde valgt.
For at træne oplæsning havde læreren fordelt “Axel elsker biler” blandt eleverne, så de hver havde et lille læsestykke, de skulle øve sig på.  Alle læsestykkerne blev optaget som lydfil, så klassen fik sin egen indtaling af bogen. Klassens oplæsning blev lagt på en klassekanal på Skoletube, så forældrene kunne høre den.
Bagefter skulle eleverne bruge deres viden om tørresnoren til at opbygge en fortælling, der skulle optages på film. Deltagerne i filmen skulle være biler. Eleverne fik udleveret de fem illustrationer fra tørresnoren til at skrive deres drejebog i. Kulisserne blev lavet ved at bruge et dobbeltopslag fra en billedbog, som var nøje udvalgt fra biblioteket. Eleverne optog filmene med skolens vadokameraer. Filmene blev ligesom oplæsningen lagt på klassekanalen på Skoletube.

 

Skriv et svar