Ræven med de mørke solbriller

Eleverne i 5.klasse skulle arbejde med “Ræven med de mørke solbriller” af Bent Haller. Fortællingen findes i “Fantasien flyver” red. af Jonna Byskov. Bent Haller skaber i fortællingen en uhyggelig stemning, der nærmest kryber ind under huden på sin læser. For at få eleverne til at få øje på hans virkemiddel, var der fokus på deltagere.

Det anderledes i fortællingen er, at det ikke er personer og ting, der skaber den uhyggelige stemning, men deltagerne: stilhed, punkt, kulde og gennemtræk. Klassen satte I fællesskab  deltagerne ind i nominalgruppeskemaet, og det blev synligt, at ved at “klæde disse ord på” får Bent Haller skabt den uhyggelige stemning. Det er de samme filmiske virkemidler en gyserfilm benytter sig af!

Et andet sprogligt virkemiddel er de mange temposkift i fortællingen. Det kan processerne bruges til at tydeliggøre.

I nogle perioder er der fuld aktion og processerne giver nogle meget voldsomme indre billeder.

Andre gange går fortællingen næsten helt i stå. De relationelle processer bruges til at beskrive den nærmest paniske stilstand, hvor lillebroderen slet ikke vil svare, og fjernsynet ikke kan slukkes.

Eleverne skulle bagefter selv skrive uhyggelige fortællinger. Først lavede de nominalgrupper, hvor ord blev klædt på. Bagefter skulle de, ved at skifte mellem procestyperne, skabe temposkift i deres fortællinger.

Skriv et svar